Burgemeester C.J.M. (Kees) de Bruin, Papendrecht
paap

Postzegel

Weblog

overdracht adoptie project oorlogsmonument - 20-4-2015

Tijdens de jaarlijks 'overdracht' van het oorlogsmonument in het kader van het adoptie project van scholen sprak ik de volgende woorden:

 

“Meisjes en jongens, leerlingen en begeleiders, vaders en moeders, opa’s en oma’s, dames en heren,

We zijn vandaag bijeen voor overdracht van de adoptie van het oorlogsmonument door leerlingen van de Koningin Beatrixschool aan basisschool De Viermaster.

 

Monumenten herinneren ons aan belangrijke gebeurtenissen of personen. Ze helpen ons letterlijk en figuurlijk stil te staan bij hun betekenis, bij de manier waarop die gebeurtenissen of personen invloed hebben gehad op de loop van de geschiedenis. En daarmee soms ook op ons leven.
 

Met die gedachte in ons achterhoofd hebben we de afgelopen jaren op deze plek aandacht besteed aan allerlei onderwerpen die te maken hebben met oorlog. Onderwerpen als angst en onderdrukking, bombardementen, honger, gevechten, onderduiken, verraad, verzet; goed en fout.


Jullie, leerlingen, besteedden de afgelopen tijd onder meer aandacht aan de Anne Frankkrant 2015, met als thema ‘waarom oorlog?’ Het levensverhaal van Anne Frank werd verteld, de geschiedenis van de Jodenvervolging en de Tweede Wereldoorlog kwamen aan de orde. De leerlingen van de Koningin Beatrixschool bezochten eind maart het Omniversum in Den Haag en het Bunker Museum in Scheveningen. Dat jullie veel opgestoken hebben, was zelfs op televisie te zien, bij het Jeugdjournaal.

Ook op andere scholen en op andere plekken in Papendrecht wordt gelukkig aandacht besteed aan belangrijke gebeurtenissen, onder meer uit de Tweede Wereldoorlog. Eerder dit jaar mocht ik bijvoorbeeld op de Anne Frankschool te gast zijn toen daar een inmiddels enkele jaren gegroeide stek van de kastanjeboom werd geplaatst; de kastanjeboom  waarop Anne vanaf haar onderduikadres uitkeek en die haar hoop, kracht en inspiratie gaf.
Vorige week was ik te gast bij de Oranje Nassauschool toen daar aandacht werd besteed aan zeventig jaar bevrijding. Mensen die de oorlog zelf hebben meegemaakt vertelden over hun ervaringen. De leerlingen wilden er alles van weten.

Ook bij jullie merk ik dat onderwerpen rond de oorlog jullie raken en helpen je te realiseren hoe belangrijk het is in vrijheid te mogen leven en je eigen keuzes te mogen maken. Ik had het er met leerlingen van de Oranje Nassau over dat inwoners van Papendrecht zich nog herinneren dat ze niet naar school konden vanwege de oorlog. Jullie zouden misschien af en toe ook wel eens een dagje school willen overslaan, maar meestal zijn we allemaal toch blij op school met elkaar te kunnen spelen en leren. Jullie kunnen je misschien ook wel een klein beetje voorstellen wat het moet betekenen om niet naar school te kunnen, maar bijvoorbeeld tegen je wil ondergedoken te zijn, tegen je wil in oorlogsomstandigheden verzeild te raken. Uit handen proberen te blijven van mensen die het op jou hebben voorzien.

 

Helaas zien we elke dag op het journaal en in de krant dat zulke situaties in conflicten en oorlogen zich ook nu nog voordoen. Door jullie aandacht voor het leven van mensen in oorlogssituaties, kun je je misschien ook beter de andere kant realiseren: hoe belangrijk en fijn het is om vrijheid te leven, rekening houdend met anderen te kunnen doen wat we willen en om vrij maar respectvol onze mening te kunnen geven.  Vrijheid is helaas niet vanzelfsprekend, we moeten er echt ons best voor doen; steeds opnieuw !  Daarom richten wij Nederland zo democratisch mogelijk in, waarbij inwoners, bedrijven en organisaties binnen de regels en grenzen die we samen bepalen zoveel mogelijk vrijheid krijgen.

 

Het is goed dat overal ter wereld mensen en organisaties zich inzetten voor vrijheid. Mensen die ook in zware omstandigheden én in situaties waarin hun leven op het spel stond of staat, opkomen voor anderen en steun zoeken om met elkaar een vuist te maken. Al die mensen die tegen de verdrukking in opkwamen en opkomen voor het belang en recht van een grotere groep mensen, willen wij eren met het monument in Papendrecht. En op momenten als vandaag staan, en tijdens de officiële nationale herdenking op 04 mei, staan we stil bij wat vrijheid voor ons betekent en wat andere mensen hebben gedaan om ons onze vrijheid te gunnen en te geven.

 

Jullie, beste leerlingen, laten zien te willen leren van de verhalen en gebeurtenissen van de oorlog.  Daarvoor wil ik jullie dank zeggen en ook een groot compliment geven ! Daarnaast hoop ik van harte dat de adoptieperiode van het oorlogsmonument een waardevolle ervaring is waar jullie later nog wel eens aan terugdenken en die jullie de kracht geeft eigen bijdragen te leveren aan ons leven in vrijheid.”

 

Terug